Laura leest

Aan de hand van een prentenboek gaan we in verbinding met onze eigen gevoelens en die van de ander. We leren verschillende vaardigheden zoals: luisteren naar elkaar, eigen mening vormen en geven, je beurt afwachten, ...

Daarnaast zetten we het verhaal om in een creatieve uitwerking.

Is dit iets voor jouw kind?! Zet dan alvast volgende woensdagen in de agenda!


  • 9, 16 en 23 oktober
  • 6, 13 en 20 november
  • 4, 11 en 18 december

Uur: 13:30u - 15u

Leeftijd: 1e leerjaar

Waar: Witherendreef 68 3090 Jezus-Eik


Schrijf je per maand in (3 sessies) = 48 euro

Schrijf je voor de volledige reeks in (9 sessies) = 135 euro

3 nieuwe projecten rond welbevinden  // vorige sessies

We spreken vaak over 'gelukkig' zijn. Geluk is een kort moment van een intens aangenaam gevoel. Wanneer we kijken naar een fijn gevoel op lange termijn spreken we over welbevinden. Welbevinden is een verzamelwoord om uit te drukken hoe iemand zich emotioneel, psychologisch en/of sociaal voelt. Je welbevinden wordt door verschillende aspecten bepaald, bijvoorbeeld: zingeving in je leven, de mogelijkheid om persoonlijke groei te ervaren, de manier hoe je naar jezelf kijkt (positief zelfbeeld), welke alsook hoe je positieve relaties aangaat.
Ook tijdens mindere momenten in ons leven zijn we in staat om welbevinden te ervaren.

Ontdek hieronder de nieuwe projecten rond welbevinden.


Sociale vaardigheden voor kinderen

Mist jouw kind kracht om gevoelens een stem te geven, zich zelfstandig en zelfzeker in groep te bewegen, persoonlijke grenzen maar ook uitdagingen te stellen?

Geen nood, sociale vaardigheden kan je leren!

Op creatieve en speelse manier leert jouw kind in deze sessies omgaan met:

- gevoelens: het begrijpen, omgaan en uiten ervan

-triggers: en de uitdagingen die hiermee gepaard gaan

- groepsdynamiek en sociale interactie: je plek binnen een groep vinden

-mindset: hoe evolueren van een fixed naar een growth mindset

- …

Dit aan de hand van:
Vernieuwende speltechnieken, individueel- en groepswerk.
Creatief werk zoals boetseren, schilderen, tekenen, ...
De durf om te spreken en handelen in een kleine veilige groep wordt gestimuleerd aan de hand van denk- en doe-vragen. Het leren uiten van je eigen gevoel/ mening zowel op een mondelinge als een creatieve manier.    

Filosoferen voor kinderen en jongeren 

Stelt jouw kind weleens kritische vragen? Denkt jouw kind verder na bij bepaalde vraagstukken of is het op zoek naar een ruimere blik op de wereld?

Geen nood, filosoferen kan je leren!

In kleine groepen leert jouw kind in deze sessies:

-Vragen stellen en opnieuw in vraag durven stellen

-Alledaagse en minder alledaagse thema’s met open geest behandelen en bespreken

-Uitspraken bevragen en denkfouten ontdekken

-Logisch redeneren

-Meningen en antwoorden onderbouwen

Dit in een kleine en veilige groep, waar er plaats is voor ieders mening,idee, gevoel en interpretatie.

Oudergroep 

Maak jij op zaterdag graag wat ruimte en tijd vrij voor jezelf om samen

te ontdekken hoe onverwerkte zaken invloed hebben op jouw denk- en handelingspatroon?

Aan de hand van creatieve en inspirerende sessies leer jij:

-Je eigen denken en handelen in vraag te stellen

-Kwetsbaarheden te ontdekken en deze lief te hebben

-De valkuilen en kwaliteiten achter het label dat jou werd aangepraat te omarmen

Dit door middel van je eigen levenspad in beeld te brengen.
Je innerlijke (gebroken/gekwetste) kind aandacht te geven (herstellen).
Triggers te leren herkennen en er anders mee leren omgaan.

Zomerschool

De aller eerste keer mocht ik van het concept ‘zomerschool’ proeven te Lubbeek.

Ik zette mij toen mee achter het toen nog nieuwe/ongekende initiatief.  

Ten tijde van afstand (corona) ontstond er een grote verbondenheid op de zomerschool.

 

Ik werd gebeten door dit concept. Leerkrachten en leerlingen op een niet schoolse manier met elkaar in verbinding brengen, heerlijk!

 

Zomer na zomer bleef het concept zomerschool bestaan en worden er steeds meer kinderen geholpen.

 

In de zomer van 2022 nam ik deel aan de zomerschool vanTervuren, deze keer als leerkracht.

Ik mocht het vak sociale- emotionele vaardigheden aan de kinderen bijbrengen.

Aan de hand van twee thema’s nam ik de kinderen mee naar hun binnenkant.

 

De zomer van 23 vertoefde ik echter een volle maand op de zomerschool van Tervuren (2weken) als ook van Hoeilaart (2weken). Met als thema ‘Reis rond de wereld’.


Het was fijn om te zien hoe de kinderen (3kl-6lj) met mij hun reis door hun lichaam beleefden.

Van uiterlijk gedrag naar innerlijk gevoel en kracht.

Het leren (h)erkennen van: signalen, triggers, gevoeligheden,…